Direktlänk till inlägg 26 januari 2009

Nystart och intervaller.

Av Joakim - 26 januari 2009 15:54

Efter en tid med lite motivationsbrist orsakad av att jag och min nya tränare sen september 2008 inte var riktigt överrens om vad som skulle göra mig till en bättre triathlet. Efter några veckors funderande dag och även vissa nätter var jag iaf överrens med mig själv att jag inte skulle bli bättre om jag fortsatte efter hans program, så sen förra måndagen tränar jag mig själv igen. Vi (jag o tränaren) är absolut inte ovänner utan uppbrottet kom av för stor skillnad i grundfilosofin gällande träning och vila. Efter några år i sporten tror jag att jag har en ganska ovanlig träningsfilosofi för att vara triathlet och särskilt långdistanstriathlet. Våra delade meningar har skapat ganska mycket negativ stress för mig de senaste veckorna och förra veckan fick bli en nystart med nytt träningsupplägg och massor av motivation.


Nu har jag gått tillbaka till det upplägget jag körde förra säsongen med några justeringar eftersom jag blivit bättre. Det ger ju en ganska stor trygghet att köra något jag vet fungerar men samtidigt finns ju alltid risken att jag slutar utvecklas om jag inte vågar prova något nytt, det är ju där en tränare kommer in... Mitt träningsupplägg delar jag in i några olika faser fram till huvudtävlingen, detta för att få en överblick på säsongen men också för att olika tider av säsongen fokusera på olika saker. Under vintern fokuserar jag på högintensiv träning, i vardagsspråk kallat för kvalitetsträning. Jag använder inte det uttrycket eftersom jag vill tro att all min träning är av god kvalitet, detta innefattar även vilan. De högintensiva passen består av två tröskelpass och ett VO2Max-pass. På cykel kör jag 6-8x8min,på laktattröskeln, med 2min vila och ett pass med 4x4min, VO2Max, med 4min vila och sen springer jag ett pass med långa intervaller som är 3-5x10min med 2min vila.

Förra veckan var det premiär för löpintervaller sen IM Arizona och som alltid när det gäller löpning ska man vara ödmjuk, jag började med 3x10min och dessutom på löpband eftersom vädret inte tillät löpning utomhus. Det gick över förväntan och de två första intervallerna avverkades på 3:30-fart utan någon större ansträngning, så tre minuter in på sista intervallen höjde jag farten till 3:20-fart som jag höll relativt enkelt sista sju minuterna :-) Nu sprang jag ju på löpband så hastigheten kan ju inte överföras direkt till utomhuslöpning och bandet kan ju vara lite okalibrerat men en svag indikation på att jag fortfarande kan springa ser jag det som...


 
 
Ingen bild

Vesa

26 januari 2009 16:46

Tjenare Jocke!
Bra att du börjat skriva igen.
Fina cyklar för övrig.

 
Ingen bild

Lundin

29 januari 2009 23:09

Jag undrade just hur det skulle gå att gå från Jocke Berggrennivåer till Paulo Sausa-nivåer i träningsmängd. Jag tror du gjorde rätt faktiskt, jag är lite tveksam till hans fingertoppskänsla när det gäller sina atleter...

 
Ingen bild

Jocke Berggren

29 januari 2009 23:37

Lundin >>> Haha, "Jocke Berggrennivåer" är det ett nytt begrepp inom träningslära? Isf borde det döpas till Berggren-Lundin-metoden eftersom vi verkar träna "ganska" lika med ganska lika resultat ;-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Joakim - 12 oktober 2009 20:48

När jag började blogga på bloggagratis gjorde jag det för att enkelt få en hemsida/blogg utan att behöva fixa domännamn osv. Med tiden så känner jag att jag skulle vilja ha lite fler funktioner och möjlighet att göra sidan mer personlig så i somras k...

Av Joakim - 11 oktober 2009 17:51


Igår gick loppet som gjorde triathlon till en sport och dessutom känt för den breda massan, på både gott och ont. Det bra är ju att folk vet att idrotten finns men det negativa är att många tror att triathlon = ironman, förstår att det är svårt att b...

Av Joakim - 11 oktober 2009 11:52

Igår gjorde jag sista hårda passet i Sverige innan IM Florida och innan jag åker till Malaga på fredag. Veckan som gick har innehållit några tunga pass så jag var lite orolig för hur benen skulle kännas inför gårdagen. Passet som skulle avsluta vecka...

Av Joakim - 8 oktober 2009 19:50

De flesta som börjat träna och kanske testat på en tävling brukar vilja vara snabbare nästa gång de står på startlinjen och det leder naturligt till en viktigt fråga. Hur mycket måste jag träna för att nå mitt mål? Man börjar fråga runt bland vänner ...

Av Joakim - 5 oktober 2009 20:35


Jag måste ha tränat bra och samlat på mig massa god träningskarma för idag var vädergudarna glada och lät mig springa i det bästa tänkbara höstvädret. Dagens pass var det längsta jag sprungit med vilje på träning och det var på 3 timmar, trodde det s...

Ovido - Quiz & Flashcards