Alla inlägg den 29 januari 2009

Av Joakim - 29 januari 2009 23:41

Skrev precis ett långt och självklart mycket läsvärt inlägg som cyberrymden utan förvarning sög in i ett svart hål. Fan!


Så jag svarar på en kommentar jag tycker är intressant i bloggen istället.


Från Peter Oom: 
Såg förresten på svensktriathlon.org att dina tider för ett par år sedan har samma mönster som mina: 1.05 ; 5.11 ; 3.28 - dvs rimlig simning och ok löpning men kass cykling. Jag känner att jag har en del kvar att ge på löpningen (var skadad förra året), men hur tar man bort en halvtimme från cykeln?


Svar:

Först, vet inte om jag vill kalla 5:11 på cykeln för kass, det är ju nästan 35 km/h i snitt.
Det kan tyckas att jag förra sommaren bara dök upp från ingenstans och gjorde en kanontid i Kalmar, tyvärr var det inte så:-) Jag har hållt på med triathlon någorlunda seriöst sedan 2002 och hösten 2005 tog jag tjänstledigt för att plugga i Falun och träna på "heltid". 2004 körde jag Kalmar första gången och cyklade på 5:13 om jag minns rätt, 2005 körde jag igen och cyklade några minuter över 5h men bröt i växlingen till löpningen pga av knäsmärtor.
Till säsongen 2006 tog jag ett jättekliv i min utveckling men få lade märke till det när jag körde IM Germany veckan innan Kalmar då jag cyklade på 5h blankt inklusive en punka, detta på en betydligt tuffare bana med de 12 första milen i ösregn och såphala vägar. År 2007 var jag återigen bättre än någonsin men blev skadad i tre månader från April och framåt, jag fick stå över Kalmar som var årets mål. Istället körde jag SM på olympisk dist. i Örserum efter bara tre veckors riktig träning och blev då 9:a, till min och många andras förvåning. Förra året var SM i Kalmar återigen det stora målet och jag hade märkt på träning att jag var bättre än någonsin innan och jag trodde att jag kunde köra på 8:45h om jag hade en bra dag. Några andra hade frågat vad jag trodde jag kunde köra på men jag tror de flesta tyckte att jag överskattat min förmåga...nu visade det sig att jag underskattat den lite och körde på 8:40:41 och knep bronset efter en "spurtduell" mot nykomlingen Johan Lundin som blev tvåa 27sek före.


Nu blev det ett väldigt långt svar med hela min karriär inbakad men det jag vill belysa är att det ofta ligger mycket mer bakom en prestation än många tror. Mina förbättringar beror på att jag tränat målinriktat i flera år och gått från att vara ganska muskulös på 74kg till 64-65kg idag, men också på att jag uppenbarligen har talang för uthållighetsidrott.


Nu ska jag sova för nu är det bara 6:20h kvar innan jag ska ligga i poolen igen:-)

Ovido - Quiz & Flashcards