Direktlänk till inlägg 18 september 2009

Sliten.

Av Joakim - 18 september 2009 11:29

Hittills har träningsveckorna passerats utan att jag någon gång känt mig särskilt sliten, det är klart jag varit trött efter passen men inte allmänt sliten. Efter Ö till Ö tog jag några lugna dagar och sen gick jag in i träningen som den var tänkt innan jag fick infallet att simma/springa genom skärgården och det börjar kännas nu. Karl-Johan Danielsson (KJ) har ju också Willén som tränare och han sa till mig redan innan jag började träna under Jocke att de hårda dagarna skulle bli just hårda.


I morse när jag vaknade kändes det som jag sovit med en sten på bröstet, ni vet när man har sovit så tungt att det känns som man väger 1 ton. Det brukar vara ett tecken på att det snart är dags för att lätta upp träningen för min del och precis som om coach Willén visste om det har jag 1.5h lätt cykel på schemat idag. Det är skönt med folk som vet innan hur det kommer att bli, om jag tränat mig själv hade jag säkert sprungit 2h idag bara för att lära mig att springa när jag är trött. För det måste ju vara bra eftersom man är trött efter cyklingen...eller? Efter att ha tränat mig själv några år så har jag ändrat uppfattning i den frågan, det är lätt att dras med i träningshysterin som ibland råder inom triathlon. Att det känns som man tränat bra bara för att man är trött är nog en kanska normal tanke men upplevd ansträngning är ett dåligt mått på verklig ansträning. Igår upplevde iaf jag att löpintervallpasset var jobbigt, sprang 39 minuter omväxlande under och över LT (laktattröskel) och totalt blev det 10510m, 10km passerade jag på 37:05. Nu ska man nog inte dra för stora slutsatser av detta då jag sprang på löpband men löpbandet är nyservat så siffrorna stämmer nog bra. Om det går att översätta till utelöpning vet jag inte. Normalt sägs det att + 1 grads motlut ska motsvara utelöpning, jag springer på + 1.5 grader för säkerhets skull.

Det som är bra är att om jag springer detta pass fler gånger på samma löpband med samma motlut så kan jag se min utveckling, resultaten kommer att stämma relativt till varandra.


Ha en härlig fredag!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Joakim - 12 oktober 2009 20:48

När jag började blogga på bloggagratis gjorde jag det för att enkelt få en hemsida/blogg utan att behöva fixa domännamn osv. Med tiden så känner jag att jag skulle vilja ha lite fler funktioner och möjlighet att göra sidan mer personlig så i somras k...

Av Joakim - 11 oktober 2009 17:51


Igår gick loppet som gjorde triathlon till en sport och dessutom känt för den breda massan, på både gott och ont. Det bra är ju att folk vet att idrotten finns men det negativa är att många tror att triathlon = ironman, förstår att det är svårt att b...

Av Joakim - 11 oktober 2009 11:52

Igår gjorde jag sista hårda passet i Sverige innan IM Florida och innan jag åker till Malaga på fredag. Veckan som gick har innehållit några tunga pass så jag var lite orolig för hur benen skulle kännas inför gårdagen. Passet som skulle avsluta vecka...

Av Joakim - 8 oktober 2009 19:50

De flesta som börjat träna och kanske testat på en tävling brukar vilja vara snabbare nästa gång de står på startlinjen och det leder naturligt till en viktigt fråga. Hur mycket måste jag träna för att nå mitt mål? Man börjar fråga runt bland vänner ...

Av Joakim - 5 oktober 2009 20:35


Jag måste ha tränat bra och samlat på mig massa god träningskarma för idag var vädergudarna glada och lät mig springa i det bästa tänkbara höstvädret. Dagens pass var det längsta jag sprungit med vilje på träning och det var på 3 timmar, trodde det s...

Ovido - Quiz & Flashcards