Alla inlägg den 9 september 2009

Av Joakim - 9 september 2009 19:53

när man knappt får simma där? Simhallen jag syftar på ligger i Falun och även om det inte är ett problem för mig som kan gå dit i princip när som helst under dagen så är det värre för de som arbetar heltid.


På måndagar stänger de 17:00 så då kan ju ingen med ett jobb träna. På tisdagar till fredagar så det ganska bra ut med öppet till 19:30 men då är det någon motståndare till fysisk aktivitet som har bestämt att man INTE får simma crawl på tisdagar och fredagar mellan 18:00 - 19:30, så de dagarna går ju också bort om man jobbar. På helger är det öppet mellan 9 - 15:30 så då har man ju chansen att få tränga ihop sig med alla andra som inte heller kan simma på vardagar på den generösa ytan av en bana för crawl.


I tider då för lite motion är ett stort samhällsproblem är det för mig helt oförståligt att en kommunal "simhall" inskränker möjligheten till träning för de i kommunen som vill träna. Att det finns tre timmar per vecka, dessutom på bästa kvällstid, som är avsatt för att folk ska få flyta runt i en cirkel med dämpad belysning och tända ljus ackompanjerat av Dana Dragomir på panflöjt när det inte finns en sekund avsatt för crawl är ett hån mot alla i kommunen som betalar skatt till en gemensam sak med förbjuds att vara där. 


Tacka vet jag Spanien och Italien, där ligger alla linor i hela tiden, alla ska ha badmössa och folk går till simhallen för att simma och ingen ifrågasätter det. Tvärtom. Jag längtar till den dagen det är så i Sverige...vill man bada finns det badkar!

Ovido - Quiz & Flashcards