Alla inlägg den 16 september 2009

Av Joakim - 16 september 2009 22:59

Det känns som jag precis satte mig på tåget för att åka till Stockholm men dagarna har bara försvunnit och i morgon är det redan torsdag. Har blivit lite bloggande men har inte haft tid att skriva något mellan träningar och jobb, igår var jag hemma 20:30 och idag 21:20...


Efter några veckor under coach Willéns ledning har jag kommit in i hans träning bra, alla grundläggande begrepp är utredda och jag behöver inte undra om jag gör rätt på vissa pass. Strukturen i träningen är enkel och följer ett tydligt mönster, det gillar jag. När jag gjorde mina egna program kunde jag köra på ett grundschema i två månader, då slipper man fundera hur man ska lägga upp vardagen och man blir effektiv i det man gör. Det viktigaste i ett program är att man tränar utan uppehåll under så lång tid som möjligt, givetvis med rätt återhämtning. Att snöa in på små detaljer är väldigt lätt om man är ambitiös eftersom man ofta tror att dessa detaljer har en avgörande roll i hur bra träningen blir, det blir som man säger att sila mygg och svälja kameler. Jag vet folk som kan ängna halva simpass åt att diskutera om man ska vila 15 eller 20 sekunder mellan intervallerna...de har inte haft den brantaste utvecklingskurvan om vi säger så. Detta innebär dock inte att man ska stoppa huvudet under armen och bara kötta på, för att utvecklas och undvika skador och överträning krävs det en viss eftertanke och struktur.


Nu frågar sig säkert några som läser detta, hur ska man veta vad man ska lägga tid på, hur mycket och när? Det är detta alla tränare världen över frågar sig varje dag och det roliga, eller tråkiga, är att det inte finns några exakta svar. Människor lever olika liv och ett "optimalt" program ska ta hänsyn till allt som händer i en persons liv. Jag tänkte nöja mig med detta som en slags öppning på några inlägg jag har tänkt skriva om hur man lägger upp sin träning och följer upp den samma. Har ni några frågor så skriv en kommentar och vill ni inte att jag publiserar kommentaren så gör jag inte det.


God natt.

Ovido - Quiz & Flashcards