Direktlänk till inlägg 15 juni 2009

Vätternrundan...igen.

Av Joakim - 15 juni 2009 23:10

Årets Vättenrunda var som sagt den sjätte för min del och den med absolut sämst väder. Det har kommit regn på några av de rundorna jag kört men jag har haft turen att inte få något på mig så jag hade väl sparat ihop till det jag fick i år.


Med etappen mellan Örebro och Gävle under Tour of Sweden i färskt minne, där vi körde 270km i regn, så var min motivation minimal inför starten i Motala. Det blev inte bättre av att det var monsunregn hela vägen från Falun och att tremometern visade +10. Väl på plats i Motala hämtade vi ut våra nummerlappar och jag passade på att träffa Mats Slorfeldt som äger företaget som har Enervit i Sverige. Mats var självklart stressad men det är alltid roligt att träffa sina sponsorer istället för alla mejl man skickar. Jag fick en påse med det jag behövde för rundan och Sara fick en också vilket hon blev mycket glad över. Det är ju inte alla som blir sponsrade direkt :-)


Vi startade 03:04 och det var skönt nog  uppehåll men det dröjde nog inte mer än 1h innan det spöregnade igen. Många var villiga att dra i början så det rullade på bra och vi passerade 100km på 2:40h men en kisspaus. Efter Jönköping kom en snabb klunga ikapp oss och vi hakade på, tyvärr var den väldigt stor och det gjorde det väldigt ryckigt där bak. Sara tappade rullen och jag släppte för att hjälpa henne. Jag körde med Sara på hjul samt ett stort gäng andra i ca 20km innan vi kom till Fagerhult där vi skulle stanna. Där träffade vi de andra som försvunnit med snabbgruppen och efter ett lugnt stopp samlade vi ihop oss och körde vidare. Nästa stopp blev i Karlsborg och också detta blev rätt långt då en kille hade stora magsmärtor och behövde besöka sjukvårdstältet. Vi hade inte någon tidsplan så vi andra stod och småpratade och åt medan vi väntade.


När vi passerade Hammarsundet tittade jag på klockan som visade 07:45h i totaltid och med 40km kvar förstod jag att vi kunde åka under nio timmar. Sara började bli sliten och gruppen hade minimerats så jag och en kille till stod för farthållningen och hade gjort det sen Karlsborg. Med 15km kavr blev vi återigen upphunna av en snabbare klunga och Sara tappade även den, men då var hon regält trött. Jag lade mig framför och manade på henne för att hinna in under 9h och det lyckades vi med, vi passerade mållinjen i bredd på 08:57h. Sara var grymt nöjd och det visade sig att hennes tid var 11:e bästa damtid, det är bra det.


En rolig sak med min slutid, som Saras pappa påpekade för mig, var att jag åkt de senaste tre rundorna på exakt samma tid. Det hade jag ingen aning om men start och måltiderna har sett ut såhär:


- 2004: Start 03:04, mål 12:01.
- 2005: Start 03:05, mål 12:02.

- 2009: Start 03:04, mål 12:01.


Den farthållningsförmågan måste ju nästan vara värd en medalj :-D 


 
 
Ingen bild

Elisabet

20 juni 2009 13:42

blött var ordet! Hälsa Sara och gratulera till 11e bästa tid=) Förresten, himla snygg bild du har på presentationen. måste vara en fantastisk fotograf som tagit den=)Vi ses i örserum!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Joakim - 12 oktober 2009 20:48

När jag började blogga på bloggagratis gjorde jag det för att enkelt få en hemsida/blogg utan att behöva fixa domännamn osv. Med tiden så känner jag att jag skulle vilja ha lite fler funktioner och möjlighet att göra sidan mer personlig så i somras k...

Av Joakim - 11 oktober 2009 17:51


Igår gick loppet som gjorde triathlon till en sport och dessutom känt för den breda massan, på både gott och ont. Det bra är ju att folk vet att idrotten finns men det negativa är att många tror att triathlon = ironman, förstår att det är svårt att b...

Av Joakim - 11 oktober 2009 11:52

Igår gjorde jag sista hårda passet i Sverige innan IM Florida och innan jag åker till Malaga på fredag. Veckan som gick har innehållit några tunga pass så jag var lite orolig för hur benen skulle kännas inför gårdagen. Passet som skulle avsluta vecka...

Av Joakim - 8 oktober 2009 19:50

De flesta som börjat träna och kanske testat på en tävling brukar vilja vara snabbare nästa gång de står på startlinjen och det leder naturligt till en viktigt fråga. Hur mycket måste jag träna för att nå mitt mål? Man börjar fråga runt bland vänner ...

Av Joakim - 5 oktober 2009 20:35


Jag måste ha tränat bra och samlat på mig massa god träningskarma för idag var vädergudarna glada och lät mig springa i det bästa tänkbara höstvädret. Dagens pass var det längsta jag sprungit med vilje på träning och det var på 3 timmar, trodde det s...

Ovido - Quiz & Flashcards