Alla inlägg den 30 juni 2009

Av Joakim - 30 juni 2009 14:33

Att det ställer stora krav på någon som tränar mycket när det kommer till bra återhämtning som kost, vätska och sömn vet alla. Men när det är så varmt som det är nu ställer det ännu större krav på att man gör rätt saker vid rätt tillfällen. Till skillnad från när det är kallt kan man förstöra ett helt träningspass bara genom att slarva med vätskeintaget före passet, dessutom finns det en stor risk att man hamnar i en negativ trend och bara presterar sämre och sämre.


Hur gör man då för att optimera sin återhämtning när det är varmt? Jag brukar göra såhär:

- Drick ofta och gärna något med salt i, drick kallt. Ibland tar jag en Enervit GT-tablett till mitt vatten.

- Drick sportdryck under träning. Blanda svagare än normalt för att förhindra att magen ballar ur eftersom du dricker mycket mer, eller ska dricka mer :-)

- Unvik att vara i solen före träning. Du förlorar vätska och ev. solbränna tar energi för kroppen att läka.

- Använd vattenfast solskyddsfaktor, även om det är mulet. 

- Tänk på att äta näringsrikt eftersom du förmodligen tappar lite aptit pga av värmen och då är det ännu viktigare att det du äter innehåller det du behöver.


Självklart gäller det som alltid att sova bra och inte stressa. Nu ska jag gå och göra en stor smoothie med banan och hallon för att svalka mig lite efter dagens löppass på 2.5h :-) 

Ovido - Quiz & Flashcards