Alla inlägg den 6 februari 2009

Av Joakim - 6 februari 2009 19:23

Igår sprang jag 3000m på tid ute på Bosön, detta var ett av flera test jag gjorde där ute tillsammans med massa andra militära idrottare. Dagen började med ett hårt simpass hos coach Rosén där huvudserien var 24x50m start 1:15 i bra fart. Därefter kastade jag mig på t-banan för att så snabbt som möjligt komma ut till Bosön där de övriga redan var. Efter diverse sprint och styrkestest som ingår i den sk. Fysprofilen var det dags för dagens höjdpunkt, 15 varv på 200m-banan :-)


Jag sprang i första heatet av två tillsammans med andra triathleter, några militära femkampare och en löpare. Var lite osäker på vad jag kunde göra och dessutom rätt trött efter de andra testerna och simpasset så jag lade mig som nummer tre och hoppades på en jämn fart. Första kilometern sprangs något avvaktande på 3:20, därefter höjdes farten lite när en femkampare som legat bakom mig blev otålig och ville bli trött. Andra kilometern gick på 3:15 och var inte jättejobbig rent pulsmässig men jag kände att jag inte är van vid farten och började bli lite trött i benen men med 1000m kvar är det bara att bita ihop. Med 800m kvar hade några släppt från tätgruppen och jag låg tre och gjorde mitt bästa för att bita mig kvar i ryggen på de andra två. Med 400m kvar hade jag fått släppa en lucka på 1-2 sek och kände att de inte var aktuellt med någon spurt utan att bara försöka hålla farten i mål var nog. Passerade mållinjen som trea helt slut och sluttiden blev 9:50, ni som är bra på att räkna vet redan att sista kilometern gick på 3:15. Är nöjd med loppet med tanke på förutsättningarna, en typisk vinterkänsla av att vara stark men inte snabb. Som en diesel utan turbo.


Idag var jag och de andra ute i simhallen i Vårby Gård där Södertörns tränare Johan Ekeberg (osäker på efternamnet) filmade oss och gav feed-back på vår teknik och i mitt fall avsaknad av teknik. Alltid roligt att se vad man gör fel men samtidigt lite tröstlöst när jag känner att jag knappt utvecklats alls på flera år. Lärde mig simma helt själv och har genom att jag saknat simtränare simmat fel i 5-6år och hundratusentals meter. Att lära om detta inlärda beteende känns ungefär som att lära sig att sluta blinka automatiskt. Så ni som håller på att lära er simma, gör rätt från början och lägg den tid det tar. Att simma en meter med fel teknik ÄR sämre än att inte simma alls enligt mig.


Nu är jag strax hemma i Falun och ska ladda inför Engelbrektsloppet som går på söndag, mitt livs första skidtävling :-)

Ovido - Quiz & Flashcards