Alla inlägg den 19 februari 2009

Av Joakim - 19 februari 2009 16:11

Att arbeta heltid samtidigt som man tränar mycket är inte helt enkelt som de flesta vet. Ibland styr jobbet så att inte ens den bästa viljan räcker för att köra programmet till 100%, denna och förra veckans verksamhet har gjort att jag fått stryka några morgonsimmningar. Inte helt optimalt men sånt är livet och nästa vecka åker jag ju till Club la Santa i 2 veckor och efter det jobbar jag 50% i mars och april...betydligt mer optimalt.


Har efter lite funderande bestämt mig för att ändra lite på mitt vinterkoncept. Jag har tidigare år kört två intervallpass / vecka på testcykel (VO2Max o tröskel) och ett intervallpass löpning med långa intervaller runt tröskel. Den löpträning jag gjort utöver intervallerna har mest varit distanspass i terräng om det varit möjligt, med denna träning har jag blivit mycket löpstark och det tror jag är väldigt viktigt i triathlon. Denna träning har dock gjort att jag tappat effekt i högre farter och det tror jag att jag måste utveckla för att kunna springa fortare på tävling. Kan jag springa med god löpekonomi i höga farter kommer jag att kunna springa fortare med lägre energiåtgång än tidigare även i lägre farter. Det är tanken iallafall...


Det nya revolutionerande upplägget är, jo det är sant :-) Att jag kör VO2Max-intervallerna i löpning istället för på cykeln med ca 5 st 1000m-intervaller i treminutersfart med 3 min vila. Start nu.


Om jag överlever berättar jag hur det gick.

Ovido - Quiz & Flashcards