Alla inlägg den 9 mars 2009

Av Joakim - 9 mars 2009 18:05

Man ska ju vara på läger som elitidrottare har jag hört så när det inte blev något lanzarote får jag ta det näst bästa, Falun. Kan ju tyckas vara någon slags ironi i det men faktum är att jag tycker att Falun är ett av de bästa ställen som finns för träning i Europa. Hade vi haft nordspanskt klimat och lite berg hade det nog varit nummer ett. Jag kommer ju ursprungligen från Karlskrona så det handlar inte om någon blind lokalpatriotism utan min erfarenhet av olika städer i olika delar av landet. Alla andra häftiga bloggar har ju listor så nu kommer min första.


Varför är Falun så bra att bo i om man är konditionsidrottare?



  • Det är en mellanstor stad där det är nära till allt.
  • Det satsas på idrott och det finns många bra anläggningar.
  • Högskolan satsar på elitidrott och det drar till sig många bra. Det gör att träningarna blir av hög kvalitet.
  • Grym natur med miltals med stig att springa på ett stenkast från centrum.
  • Bra cykelvägar med minimal trafik där man kan välja att köra kuperat eller platt. 

Hur var då första dagen på "lägret"? Ganska bra, jag fick slänga in handuken efter två pass. 10 dagars inaktivitet känns så det fick räcka med 45min lugn simning och 2:45h cykel. På tal om att träna mindre än planerat så kommer här ännu en härlig amerikansk klyscha: 


"Better undertrained and overmotivated than overtrained and undermotivated." 


Ovido - Quiz & Flashcards