Direktlänk till inlägg 17 februari 2009

Det finns inget dåligt väder...

Av Joakim - 17 februari 2009 06:44

...bara dåliga kläder sägs det men den som sa det bodde nog inte i Sverige. I helgen var planen att cykla två distanspass men när det står -15 på termometern spelar det ingen roll vad det står i schemat, det är för kallt för mig. Så i lördags fick det bli 22km skate-skidåkning på Lugnet och i söndags åkte jag långfärdsskridskor för första gången i mitt liv. Sara var sugen på en dag på isen eftersom det var strålande solsken så vi åkte till Jonas Djurback och lånade hans skridskor eftersom jag inte äger några. Egentligen är det inga skridskor utan bara själva meden, skon som jag använde var min egen skatepjäxa, grymt behändigt. Hursomhelst, det blev några timmar på isen i det kalla men helt fantastiska vinter vädret och som allt annat som man kan göra länge, är konditionskrävande och går snabbt så var även detta roligt. Så till nästa vinter blir det nog att skaffa ett par skridskor…

Tanken var att åka till Stockholm igår men eftersom jag inte cyklat något och måndagen lovade varmare väder stannade jag i Falun, skam den som ger sig. Att cykla på torra vintervägar genom ett snöbeklätt landskap är nästan lika skönt som att cykla på sommaren, problemet är hur man klär sig för att inte bli kall. Efter massor av år och mycket testande har jag fortfarande inte knäckt den nöten. Vindtätt är en självklarhet men tar man på sig för mycket under blir man visserligen varm men då svettas man och då blir man kall om man är ute länge. Tar man lite under svettas man inte men då är risken att man sitter och småfryser hela passet, eftersom jag är svensk väljer jag det tredje alternativet. Lagom. Då fryser man i början, svettas på mitten och är blötkall på slutet, helt optimalt med andra ord.
Passet blev 3h och benen trötta så helt bortkastat var ju inte frysandet, särskilt inte när jag får komma hem och äta ljust bröd med honung och dricka nybryggt espresso och sedan sjunka in i den härliga distanspasskoman.

 

 
 
Ingen bild

Gammal Dykare

17 februari 2009 11:54

En grym grej (ärligt alltså) om det inte regnar, är att skita i vindtätt.

Ta istället 3 lager underställströjor och någon vanlig cykeltröja på det. Fläktar bara sådär lite så du inte svettas.

Hälsningar söderifrån

 
Ingen bild

Pär

20 februari 2009 00:25

"Det finns inget dåligt väder, endast ett klent psyke." Så lyder ordspråket i Karlskrona ;) ...där det är snö vart tionde år.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Joakim - 12 oktober 2009 20:48

När jag började blogga på bloggagratis gjorde jag det för att enkelt få en hemsida/blogg utan att behöva fixa domännamn osv. Med tiden så känner jag att jag skulle vilja ha lite fler funktioner och möjlighet att göra sidan mer personlig så i somras k...

Av Joakim - 11 oktober 2009 17:51


Igår gick loppet som gjorde triathlon till en sport och dessutom känt för den breda massan, på både gott och ont. Det bra är ju att folk vet att idrotten finns men det negativa är att många tror att triathlon = ironman, förstår att det är svårt att b...

Av Joakim - 11 oktober 2009 11:52

Igår gjorde jag sista hårda passet i Sverige innan IM Florida och innan jag åker till Malaga på fredag. Veckan som gick har innehållit några tunga pass så jag var lite orolig för hur benen skulle kännas inför gårdagen. Passet som skulle avsluta vecka...

Av Joakim - 8 oktober 2009 19:50

De flesta som börjat träna och kanske testat på en tävling brukar vilja vara snabbare nästa gång de står på startlinjen och det leder naturligt till en viktigt fråga. Hur mycket måste jag träna för att nå mitt mål? Man börjar fråga runt bland vänner ...

Av Joakim - 5 oktober 2009 20:35


Jag måste ha tränat bra och samlat på mig massa god träningskarma för idag var vädergudarna glada och lät mig springa i det bästa tänkbara höstvädret. Dagens pass var det längsta jag sprungit med vilje på träning och det var på 3 timmar, trodde det s...

Ovido - Quiz & Flashcards