Direktlänk till inlägg 22 februari 2009

Vad ska man KALLA det?

Av Joakim - 22 februari 2009 15:36

Kallas insatser under skid-vm alltså. Jag vill kalla det för förväntat, hon är bra men inte så bra som media utmålat henne. Förra året slog hon igenom och vann oväntat Tour de Ski, en tävling som hade ett upplägg som passade henne perfekt i kombination att hon var i grym form. Detta ledde till att media fick en ny gullegris a la Carro eller Kallur. Det är absolut inte deras "fel" men ibland undrar iaf jag hur sportjournalister tänker.

Vissa idrottare presterar på oehört hög och jämn nivå fast i idrotter som inte media har ett ohälsosamt kärleksförhållande med och de får sällan beröm. Men går det dåligt huggs det direkt. Sen finns det vissa som är kungar eller drottningar oavsett vad de gör. Kalla är en av dessa. Hon har åkt mediokert under vintern om man ser till den bild media målat upp av henne men ändå ingen kritik. Under VM ser jag att följande av två alternativ kommer att kablas ut i framförallt SVT:

- Hon vinner inget men media kommer förmodligen köra på linjen att hon är så ung och man måste låta henne utvecklas i sin takt.
- Vinner hon så är hon redan en världstjärna som kommer att dominera under lång tid. Precis som de vetat sen Tour de Ski.


Ryggdunk och medial medvind oavsett prestation.



Detta för mig osökt in på herrarnas jaktstart eller skiathlon som det ibland kallas. Under ca 10 år har vi fått vänja oss vid att våra bästa skidåkare slänger in huvudet i omklädningsrummet tillsammans med överdragskläderna och sen ligger och agerar spurtuppdragare åt övriga. Sen ska det klagas och lipas i direktsändning om vilken otur de har, vilka dåliga skidor de har eller att masstarter är orättvisa. Ibland en ursäkt, ibland alla...intervjun är onödig.

Vad har gjorts åt detta? Har man taktikanpassat sig till de nya tävlingsformernas krav? Nej, utan man kör på i gamla spår och svenska folket sitter hemma och drömmer sig tillbaka till den gamla goda tiden när skidlopp vanns av skäggiga gubbar som åkte ensamma i skogen utan kameror eller publik och givetvis i klassisk stil. SVT:s sportforum fylls av arga kommentarer över att masstarter måste bort, att det inte är riktig skidåkning och att de bästa inte vinner för de "maskar" och ligger inte i täten och drar. Som svenskarna, de "riktiga" och bästa skidåkarna.

Jag säger bara, sluta lipa och börja köra med huvudet. Hade jag varit förbundskapten hade jag varit rasande om åkarna körde så otaktiskt som de oftast gör. Jag hade lagt upp en taktik och krävt att de skulle följa den om de ska åka något mer och hade de inte följt den taktiken hade jag förmodligen kommenderat tvålstryk som i Full metal jacket för att visa att de är allvar. Nu är jag inte förbundskapten utan nöjer mig med att sitta hemma och hånle när de ger bort medaljerna i mästerskap efter mästerskap. Jag är inte elak, jag tycker bara det är roligt att de bästa vinner och de som kör dumt inte belönas för det.

Idag körde Team Sweden återigen otaktiskt långa stunder under loppet men Anders Södergren kunde pga. att han är så sjukt åkstark knipa silvret. Ett stort grattis till honom! Jag hoppas på en uppsträckning av den taktikansvariga så kanske vi får se honom överst på pallen på fem-milen. Där han hör hemma kapacitetsmässigt...

 
 
Ingen bild

Matte

6 mars 2009 11:36

Anders är sjukt åkstark, men han måste anpassa sin taktik efter den typ av åkare han är. Han kan kanske vinna ett massstartslopp om flera spurtkanoner har en dålig dag eller åker bort sig. Mer troligt är ändå att han blir placerad mellan 3:e-8:e åkare i mål. Trots att han kanske är starkast.
Man måste vara väldigt mycket starkare i längdskidåkning om man ska kunna gå ifrån ett fält av åkare. Jobbar de andra ihop och hjälps åt har dom tagit ikapp detta efter någon utförsbacke.
Visst skidsporten har utvecklats. Men den kan faktiskt utvecklas åt olika håll. En riktning behöver inte vara den rätta.
Idag är det ingen balans jämnvikt mellan intervall och masstart då endast ett lopp är intervallstart och de övriga 5 är massart/jaktstart. Jaktstart 30 km, sprint, teamsprint, stafett och 5-mil.
Skidåkningen är den idrott som har förändrats allra mest och det finns nästan ingenting som har bevarats. Det är det många som inte gillar även i flera andra länder.
Att till sist en åkare förklarar varför det inte gick bra på ett lopp är för att en journalist står och ställer frågor tills de får svar.
Mvh
Matte

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Joakim - 12 oktober 2009 20:48

När jag började blogga på bloggagratis gjorde jag det för att enkelt få en hemsida/blogg utan att behöva fixa domännamn osv. Med tiden så känner jag att jag skulle vilja ha lite fler funktioner och möjlighet att göra sidan mer personlig så i somras k...

Av Joakim - 11 oktober 2009 17:51


Igår gick loppet som gjorde triathlon till en sport och dessutom känt för den breda massan, på både gott och ont. Det bra är ju att folk vet att idrotten finns men det negativa är att många tror att triathlon = ironman, förstår att det är svårt att b...

Av Joakim - 11 oktober 2009 11:52

Igår gjorde jag sista hårda passet i Sverige innan IM Florida och innan jag åker till Malaga på fredag. Veckan som gick har innehållit några tunga pass så jag var lite orolig för hur benen skulle kännas inför gårdagen. Passet som skulle avsluta vecka...

Av Joakim - 8 oktober 2009 19:50

De flesta som börjat träna och kanske testat på en tävling brukar vilja vara snabbare nästa gång de står på startlinjen och det leder naturligt till en viktigt fråga. Hur mycket måste jag träna för att nå mitt mål? Man börjar fråga runt bland vänner ...

Av Joakim - 5 oktober 2009 20:35


Jag måste ha tränat bra och samlat på mig massa god träningskarma för idag var vädergudarna glada och lät mig springa i det bästa tänkbara höstvädret. Dagens pass var det längsta jag sprungit med vilje på träning och det var på 3 timmar, trodde det s...

Ovido - Quiz & Flashcards