Direktlänk till inlägg 6 juli 2009

Örserum triathlon.

Av Joakim - 6 juli 2009 13:04

I lördags var det dags för den tredje deltävlingen i den svenska triathloncupen och den gick i Örserum som ligger ca 10 km öster om Gränna. Jag och Jonas Djurback åkte från Falun på fredag eftermiddag och bodde över på en camping i Askersund för att slippa köra hela vägen i ett sträck. 


Efter två veckor med oehört varmt väder verkade det som att det skulle kunna bli väderomslag lagom till tävlingen. Jag och Jonas snackade lite om hur det skulle påverka loppet och om vi skulle få använda våtdräkt eller ej. Väl på plats sken solen och det var regält varmt, både på land och i vattnet som hade en temperatur på 22.6 grader. Det innebar att våtdräkt inte fick användas, viket jag tyckte var riktigt roligt. Konstigt kan tyckas med tanke på att jag är en relativt dålig simmare men faktum är att jag simmar ungefär lika fort utan som med våtdräkt och eftersom de flesta andra simmar långsammare utan är det bra för mig. I Säter var jag över två minuter efter Martin Flinta på simningen men i Örserum slog jag honom med 40 sekunder, det är en grymt stor skillnad.


Jag hade tränat på bra veckan innan och var inte toppad på något sätt men jag kände ändå att formen börjat vända efter att ha varit i botten en tid. Simningen gick bra och jag kom upp ur vattnet under 25 minuter, 25:20 i resultatlistan men mattan låg långt från vattnet. Cykelbanan var ändrad och nu ännu tuffare än tidigare, jag hade bra tryck första varvet av två men totaldog sista milen. Flinta kom ikapp efter ca 10km och sen låg jag bakom honom in till varvningen utan att ta i särsklit mycket, ut på andra varvet kändes det som Flinta slängde i turbon för det var omöjligt att följa honom. Jag tappade tre minuter sista två milen och koncentrerade mig mer på att få till en bra löpning. Löpningen gick på den gamla banan som är rätt tuff fast jäkligt rolig. Tog det hyfsat lugnt första varvet av fyra och det kändes som jag fick bättre tryck ju längre jag kom, en härlig känsla att kunna pressa hela sista varvet. Löptiden blev 36:31 och är väl i sig ingen supertid men jag är jäkligt nöjd över att känna att kroppen svarar igen efter att ha varit nertränad innan Göteborg och sen sjuk innan Säter.


Nu väntar de två sista tuffa träningsveckorna innan Kalmar triathlon som är mindre än en månad bort. Hoppas värmen hinner komma tillbaka tills dess.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Joakim - 12 oktober 2009 20:48

När jag började blogga på bloggagratis gjorde jag det för att enkelt få en hemsida/blogg utan att behöva fixa domännamn osv. Med tiden så känner jag att jag skulle vilja ha lite fler funktioner och möjlighet att göra sidan mer personlig så i somras k...

Av Joakim - 11 oktober 2009 17:51


Igår gick loppet som gjorde triathlon till en sport och dessutom känt för den breda massan, på både gott och ont. Det bra är ju att folk vet att idrotten finns men det negativa är att många tror att triathlon = ironman, förstår att det är svårt att b...

Av Joakim - 11 oktober 2009 11:52

Igår gjorde jag sista hårda passet i Sverige innan IM Florida och innan jag åker till Malaga på fredag. Veckan som gick har innehållit några tunga pass så jag var lite orolig för hur benen skulle kännas inför gårdagen. Passet som skulle avsluta vecka...

Av Joakim - 8 oktober 2009 19:50

De flesta som börjat träna och kanske testat på en tävling brukar vilja vara snabbare nästa gång de står på startlinjen och det leder naturligt till en viktigt fråga. Hur mycket måste jag träna för att nå mitt mål? Man börjar fråga runt bland vänner ...

Av Joakim - 5 oktober 2009 20:35


Jag måste ha tränat bra och samlat på mig massa god träningskarma för idag var vädergudarna glada och lät mig springa i det bästa tänkbara höstvädret. Dagens pass var det längsta jag sprungit med vilje på träning och det var på 3 timmar, trodde det s...

Ovido - Quiz & Flashcards