Alla inlägg den 16 juli 2009

Av Joakim - 16 juli 2009 12:22

Visserligen är jag född och uppvuxen i Karlskrona men jag måste ändå säga att omgivningarna runt Siljan är bland de vackraste jag tränat på. Igår var inget undantag, särskilt inte när vi för första gången på ca två veckor inte hade monsunregn.


Jag och Fredrik lämnade Falun strax efter kl 10 för att köra till Rättvik där vi skulle möta Jojje. Dagen innan hade jag sagt till Fredrik att jag ville köra 4x20min inbäddat i passet och mellan dessa intervaller ta det lite lugnare än vi brukar på distanspassen, Fredrik tyckte det lät som en bra idé men det skulle visa sig vara svårare att genomföra. På vägen till Rättvik rullade det på rätt bra och vi passade på att köra första intervallen som ett partempo, lätt uppför och med motvind snittade vi 42.5km/h...bara 160km kvar :-) Vi mötte upp Jojje och fortsatte mot Mora via lite småvägar nära Siljans strand, tyvärr var vi tvungna att köra 18km på stora vägen men nu hade vi medvind så det gjorde det bättre. I Mora gjorde vi ett kort vattenstopp och jag frågade Fredrik om snittfarten, 37-38 km/h blev svaret. Skönt att vi tar det så lugnt mellan intervallerna...


Vi rullade på i samma tempo och jag och Jojje turades om att ligga bredvid Fredrik. Med tanke på farten så blev det inga intervaller på vägen ner till Leksand där vi stannade för att fylla på vatten och dricka en cola. Jojje spännde bågen och köpte 1.5 liter. Efter stoppet skildes vi åt, Jojje körde hem mot Rättvik och jag och Fredrik körde vidare på Rexbovägen mot Falun.


Båda två var ganska trötta och det blev långa stunder utan något prat. Jag hade på väg ner mot Leksand förslagit att vi skulle köra en 20min-intervall på Rexbovägen och vi bestämde oss för det. När vi drog igång var nog ingen av oss särskilt sugna men man kan ju inte vika ner sig om den andra kör. Fredrik seglade iväg meter för meter och jag tog mitt tempo. För er som aldrig åkt Rexbovägen kan jag säga att den är böljande med rätt långa backar. Mina ben skrek av smärta och när intervallen var slut var jag det också. Jag mådde illa av trötthet och var tvungen att stanna för att jag trodde jag skulle kräkas, som tur var gjorde jag inte det.


Väl hemma stod mätaren på 200km och klockan på 5:45h. En snabb dusch och sen mat framför det som var kvar på Tour de France-etappen som var lika seg som jag. För att göra sportdagen komplett åkte jag och tittade på Hosjö triathlon, som är den del i Dalacupen, på kvällen.


Jag efter passet.


Ovido - Quiz & Flashcards