Direktlänk till inlägg 10 juli 2009

Mental doping.

Av Joakim - 10 juli 2009 23:19

Att den mentala inställning inför ett träningspass eller en tävling gör stor skillnad på resultatet är det nog ingen som idag betvivlar, det som däremot diskuteras är hur man på bästa sätt ska förbereda sig mentalt. Att tänka positivt brukar vara ett råd men det är ju som det sägs alltid lättare att säga saker än att göra dem.


Veckan som gått har varit en djupdykning i motivationsdepån för mig. Den var välfylld i måndags men har sen pga det enormt dåliga vädret sinat regält för varje pass. Idag var depån tom och jag kände mig irriterad över att jag var "tvungen" att träna, riktigt dålig förutsättning för ett roligt och bra pass. På schemat stod 2.5h löpning och efter att ha haft en intensiv debatt med mig själv över hur roligt det skulle bli om jag bara gav mig ut å ena sidan och hur extremt trist det skulle vara att springa ensam i +15 och regn å andra sidan stod jag iaf med skorna på. Just fucking train liksom. Jag beslutade mig för att springa långt hemifrån så att jag inte skulle kunna ångra mig, ett bra beslut eftersom jag inte tyckte det var roligt ens när jag kommit iväg. 


Men när det hade gått 1.5h och det kändes som tiden stod still av tristess hände något roligt. På en grusväg såg jag hur en löpare med ett stort leende gömt under en krullig frisyr närmade sig, det var Erik Strand. Vi stannade till och han frågade om vi skulle göra sällskap, ja tack! :-)

Vi sprang ihop i 45 minuter men det kändes som en kvart. När vi skildes åt var jag mycket gladare och kände att träningen gav energi istället för att ta, precis som det brukar vara. Jag kände mig piggare sista kvarten än på hela passet och när det t.o.m blev blå himmel och sol så kände jag mig nästan sugen på att springa en extra runda. Det gjorde jag inte och kom hem efter 2:35h och ca 33 mer eller mindre härliga kilometrar.


I morgon ska jag köra tempointervaller med Fredrik Ericsson, det blir kul ;-) 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Joakim - 12 oktober 2009 20:48

När jag började blogga på bloggagratis gjorde jag det för att enkelt få en hemsida/blogg utan att behöva fixa domännamn osv. Med tiden så känner jag att jag skulle vilja ha lite fler funktioner och möjlighet att göra sidan mer personlig så i somras k...

Av Joakim - 11 oktober 2009 17:51


Igår gick loppet som gjorde triathlon till en sport och dessutom känt för den breda massan, på både gott och ont. Det bra är ju att folk vet att idrotten finns men det negativa är att många tror att triathlon = ironman, förstår att det är svårt att b...

Av Joakim - 11 oktober 2009 11:52

Igår gjorde jag sista hårda passet i Sverige innan IM Florida och innan jag åker till Malaga på fredag. Veckan som gick har innehållit några tunga pass så jag var lite orolig för hur benen skulle kännas inför gårdagen. Passet som skulle avsluta vecka...

Av Joakim - 8 oktober 2009 19:50

De flesta som börjat träna och kanske testat på en tävling brukar vilja vara snabbare nästa gång de står på startlinjen och det leder naturligt till en viktigt fråga. Hur mycket måste jag träna för att nå mitt mål? Man börjar fråga runt bland vänner ...

Av Joakim - 5 oktober 2009 20:35


Jag måste ha tränat bra och samlat på mig massa god träningskarma för idag var vädergudarna glada och lät mig springa i det bästa tänkbara höstvädret. Dagens pass var det längsta jag sprungit med vilje på träning och det var på 3 timmar, trodde det s...

Ovido - Quiz & Flashcards