Direktlänk till inlägg 12 juli 2009

Svar på en kommentar.

Av Joakim - 12 juli 2009 17:05

För några dagar sedan fick jag en kommentar/fråga som jag tänkte svara på i form av ett blogginlägg.

Frågorna:

Hur långt innan kalmar börjar toppningen och käkar alla ni som kör ironman fet proteinrik mat? Det diskuteras inte så mkt längre på bloggar,är det för att det är en självklarhet med energifördelningen bland triathleter? lycka till i kalmar:-) 


Svar:

Hur långt innan toppningen börjar beror ju på vad man menar med toppning. De sista 6 veckorna inna tävlingen kör jag mycket specifik ironmanträning, dvs långa pass kombinerat med pass på och strax över tävlingsfart. Eftersom det sliter mycket blir det också mer vila än på våren. De sista två veckorna tränar jag inte särskilt mycket förutom att köra några få pass och mellan dem vila.


Angående matfrågan så är det korta svaret att jag inte diskuterar att äta fet och proteinrik mat för att det just är en självklarhet...att INTE äta så.

Jag har aldrig förstått varifrån kolhydratskräcken kommit från och vad jag vet finns det ingen forskning som visar att det skulle vara bra att utesluta kolhydrater, tvärt om.

Protein behövs men ska inte överdoseras då det bara påfrestar njurarna. Är du en mycket aktiv uthållighetsidrottare behöver du 1.6 gr protein / kg kroppsvikt / dygn och det får man i sig utan att ta tillskott då vi svenskar äter mycket mjölkprodukter. Idrottar man inte räcker det med ca 0.8 gr / kg kroppsvikt.

Att äta fett är viktigt för massa kroppsfunktioner, bla upptaget av fettlösliga vitaminer men att trycka i sig mer än 30% av det totala energibehovet i fett är onödigt. Ät istället fett från bra fettkällor som tex fet fisk och nötter. Fett innhåller mer än dubbla energimängden mot protein och klohydrater och som uthållighetsidrottare är vikten viktig för prestationen. Och även om det är tabu att säga det så skulle en stor del av svenska folket må väldigt bra av att tappa ett par tre fyra fem kilon.

Att äta mer fett för att på så sätt vänja kroppen att bränna fett är något som låter rimligt och många gör så men det finns lite forskning som stöder detta. Och den forskningen visar också att fettförbränningen avstannar när man äter massa kolhydrater vilket de flesta gör under tävling, gel, bars och sportdryck är i princip socker med smak på och då verkar det för mig dumt att träna på att äta fett för att sedan helt byta taktik på tävling. Om någon vill köra en marathon eller ironman på smör så testa och ring mig sen och berätta hur det gick :-)


Den absolut viktigaste anledningen till att äta kolhydrater under passen och absolut efter passen är återhämtningen. Din återhämtning försämras radikalt om du inte fyller på depåerna och efter några dagar kommer du knappt orka gå ur sängen. Träningen blir lidande då du måste köra väldigt lugnt för att inte gå in i väggen samt att du blir mer mottaglig för infektioner. Dessutom kommer kroppen att uppfatta detta som svält och då utsöndras stresshormoner som också försämrar återhämtningen. Så var inte rädda för att äta kolhydrater, dessa behövs om man inte gör annat än att förbränner dem under träning. Det innebär dock inte att man ska frossa i pasta och läsk utan att du ska äta så mycket du behöver för att orka med ditt vanliga liv + träningen. Ät protein från blandade proteinkällor, ät fett från blandade fettkällor men uteslut härdade fetter som finns i mycket bröd, kex och kakor och ät kolhydrater, både snabba och långsamma.

Ät lagom, du går upp i vikt om du äter mer än du förbränner oavsett om energin kommer från choklad, avokado eller frukt. 



 
 
Ingen bild

Filip

14 juli 2009 08:54

Amen. Hur många som helst verkar tro att protein+fett är den nya idrottsdieten. Det finns nog inte mycket som slår en hederlig kolhydratladdning ur prestationshöjande perspektiv. Min plastsvärmor begapade min kolhydratladdning (ett berg pasta med grönsaker och linser) inför Sövde i helgen och undrade hur jag kunde vara så smal när jag åt så dåligt... Själv kör hon lågkolhydratbröd med räkor och majjo och är större än någonsin :-)

 
Sverker

Sverker

14 juli 2009 09:43

Debatten om vad man ska äta lär ju aldrig försvinna, men att undvika sånt som en majoritet av befolkningen anser är "skräp" är nog vettigt. Själv är jag nyfiken på att prova marathon, ironman eller något annat krävande efter att ha kört LCHF-kost några månader, bara för att se hur det går. Men det är ju i alla fall svårt att dra några slutsatser av ett sådant experiment eftersom man kan ha tränat olika, olika väder m.m Krävs nog några års kartläggning av en person för att kunna dra några slutsatser och dessa gäller troligen bara för den personen i alla fall. Själv skulle jag behöva lägga på mig lite mer i fettdepåerna tror jag.

Gillar förresten att läsa din blogg!

http://sverker84.wordpress.com

 
Ingen bild

Jocke B

14 juli 2009 15:18

Hej Sverker.

Roligt att du gillar bloggen. Det är ganska vanligt att folk resonerar som du skriver, att man ska testa sig fram och att detta bara gäller för en själv. Min uppfattning är att en människa är en människa och om det görs ventenskapliga undersökningar som visar på att A är bra och B dåligt så är B dåligt även om man själv vill att det ska vara bra. När det gäller kost tror jag många vill äta på ett visst sätt och sen hävdar man att det är det enda som passar mig även om allt talar mot det. Jag har dock inget emot att folk lever sina liv som de vill men man ska veta för och nackdelar med det man väljer.

 
Cecilia

Cecilia

20 juli 2009 20:40

Jag gillar också din blogg;)

Gillar även ditt ode till normal mat, det är verkligen något som fler människor skulle behöva anamma. Jag blir också tillfrågad hur jag kan vara så smal "när jag äter så mycket", och det enkla svaret på den frågan är väl att jag (numera) äter bra mat. Kött,potäter och sås! Hahaha... nej, men hlt normal husman är nog det bästa. Plus extra bröd och liknande när jag har sprungit, för nu när jag kan ta mig runt en hel mil (!) blir jag superhungrig!!

http://cissivarning.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Joakim - 12 oktober 2009 20:48

När jag började blogga på bloggagratis gjorde jag det för att enkelt få en hemsida/blogg utan att behöva fixa domännamn osv. Med tiden så känner jag att jag skulle vilja ha lite fler funktioner och möjlighet att göra sidan mer personlig så i somras k...

Av Joakim - 11 oktober 2009 17:51


Igår gick loppet som gjorde triathlon till en sport och dessutom känt för den breda massan, på både gott och ont. Det bra är ju att folk vet att idrotten finns men det negativa är att många tror att triathlon = ironman, förstår att det är svårt att b...

Av Joakim - 11 oktober 2009 11:52

Igår gjorde jag sista hårda passet i Sverige innan IM Florida och innan jag åker till Malaga på fredag. Veckan som gick har innehållit några tunga pass så jag var lite orolig för hur benen skulle kännas inför gårdagen. Passet som skulle avsluta vecka...

Av Joakim - 8 oktober 2009 19:50

De flesta som börjat träna och kanske testat på en tävling brukar vilja vara snabbare nästa gång de står på startlinjen och det leder naturligt till en viktigt fråga. Hur mycket måste jag träna för att nå mitt mål? Man börjar fråga runt bland vänner ...

Av Joakim - 5 oktober 2009 20:35


Jag måste ha tränat bra och samlat på mig massa god träningskarma för idag var vädergudarna glada och lät mig springa i det bästa tänkbara höstvädret. Dagens pass var det längsta jag sprungit med vilje på träning och det var på 3 timmar, trodde det s...

Ovido - Quiz & Flashcards