Alla inlägg den 16 augusti 2009

Av Joakim - 16 augusti 2009 17:27

Om det är någon som missat det så har kanal 6 ihop med Powerade haft en kampanj under våren och sommaren där en vanlig kille skulle tränas för att köra ett triathlonlopp. Idag gick det första av två program där vi får följa Teddy som killen heter, teddy verkar vara en schysst kille men jag blir rätt trött på upplägget. Som alltid när det rör triathlon ska det framställas som om det knappt funnits något tuffare, hårdare eller mer omänskligt i modern tid. Programmet började ungefär med orden "triathlon är bland det tuffaste en människa kan utsättas för"...jovisst. Detta hjälper säkert till att bredda sporten. Teddy körde iaf Sundbyholms triathlon igår och gjorde det bra, 2:24h gick han i mål på.


För de som vill ha en riktig utmaning så kommer det en här. Kolla på filmen utan att skratta, skämmas eller stänga av. Detta är ett klipp från en videoblogg, en riktig!


Av Joakim - 16 augusti 2009 12:35

Fick en kommentar från Johan Sund på inlägget om ny tränare. 


Om du redan har en "grundsyn på träning", vad är det egentligen du tror en coach kan tillföra? Om den nya coachen tänker som du, kan du inte upprätta dina egna program? Varför valde du inte att ge den andra coachen lite längre tid att etablera ett bra samarbete? 



Alltid roligt med kommentarer på det jag skriver och jag svarar gärna på frågor från er som läser bloggen. Johan har ställt flera frågor så jag tar dem en efter en.


Om du redan har en "grundsyn på träning", vad är det egentligen du tror en coach kan tillföra? Jag tror att alla som tränar regelbundet har en "grundsyn på träning", det är en förutsättning för att man ska kunna formulera hur man tror att man ska uppnå sina mål. Det jag tror en coach kan tillföra är:
- Nya idéer om hur jag ska nå mina mål.
- Erfarenhet och kunskap. Jag har bara mitt perspektiv, han många.
- Hjälp att struktuera träningen och analysera resultatet.
- Allmänt stöd, någon att bolla idéer med i med och motgång.


Om den nya coachen tänker som du, kan du inte upprätta dina egna program?
Att ha en gemensam grundsyn innebär inte att vi tänker på samma sätt, då hade det som du påpekar varit ganska fruktlöst att påbörja ett sammarbete. Det är som att ha en gemensam värdegrund på ett arbete, det är en förutsättning för att saker ska flyta på bra. Men människor kan ha många olika tankar och idéer om hur saker ska genomföras ändå.


Varför valde du inte att ge den andra coachen lite längre tid att etablera ett bra samarbete? Den tiden vi jobbade ihop räckte för att jag skulle inse att det inte skulle hålla i längden. Vi hade olika syn på några viktiga saker, bla vad en coachs roll är.



Ovido - Quiz & Flashcards