Direktlänk till inlägg 9 maj 2009

Cykel.

Av Joakim - 9 maj 2009 13:36

Idag är det en riktig cykeldag. Har precis varit ute och kört 3h i strålande vårväder och om någon timme börjar första etappen på den 100:e upplagan av Giro de Italia. En etapp som kommer vara väl värd att se, detta för att det är 20km lagtempo. Lagtempo är nog varje cykelnörds favoritmoment, 9 st cyklister klädda i exakt lika kläder, lika hjälmar och givetvis helt överjävligt grymma tempocyklar. En tempocykel är cyklarnas formel 1, bara byggd för att vara så snabb som det bara går, inget onödigt bling, inga detaljer för bekvämlighet, ordern till ingengören har varit enkel. Bygg den snabbaste cykeln.


Scott är en av de största på cykelmarknaden och de har tagit fram en ny tempohoj inför årets Giro. Laget som kör med dessa är Team Columbia, laget där svensken Tomas "Gotland" Lövqvist kör i. Han är med på årets upplaga efter att ha satsat på Tour de France några år. Håll ögen öppna på Tomas och den nya cykeln...här är en bild och en länk till fler bilder.


http://www.slowtwitch.com/News/The_new_Scott_Plasma_TT_bike_794.html




 
 
Cecilia

Cecilia

14 maj 2009 07:27

Jag undrar bara om det som är "i" bakhjulet fyller någon funktion? För jag antar att ekrarna är innanför den där plattan, eller vad det kallas...?

Går det snabbare när man inte har ekrarna synliga?

http://cissivarning.blogg.se

 
Ingen bild

Jocke

15 maj 2009 23:18

Det är inget "i" bakhjulet och det finns inga ekrar innanför. Hjulet heter för diskhjul och det fyller absolut en funktion, nämligen att öka aerodynamiken. Ekrar skapar turbulens som gör att hjulet "fastnar" i vinden, på ett diskhjul rinner luften av. Dessutom kan man få hjälp om det blåser medvind, då blir hjulet som ett litet segel.

Nu undrar du säkert varför man inte kör med ett sånt hjul fram om det är så bra och det är för att cykeln skulle bli nästan helt omöjlig att hanterar då. Inte så bra om vinden trycker styret till höger o vänster.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Joakim - 12 oktober 2009 20:48

När jag började blogga på bloggagratis gjorde jag det för att enkelt få en hemsida/blogg utan att behöva fixa domännamn osv. Med tiden så känner jag att jag skulle vilja ha lite fler funktioner och möjlighet att göra sidan mer personlig så i somras k...

Av Joakim - 11 oktober 2009 17:51


Igår gick loppet som gjorde triathlon till en sport och dessutom känt för den breda massan, på både gott och ont. Det bra är ju att folk vet att idrotten finns men det negativa är att många tror att triathlon = ironman, förstår att det är svårt att b...

Av Joakim - 11 oktober 2009 11:52

Igår gjorde jag sista hårda passet i Sverige innan IM Florida och innan jag åker till Malaga på fredag. Veckan som gick har innehållit några tunga pass så jag var lite orolig för hur benen skulle kännas inför gårdagen. Passet som skulle avsluta vecka...

Av Joakim - 8 oktober 2009 19:50

De flesta som börjat träna och kanske testat på en tävling brukar vilja vara snabbare nästa gång de står på startlinjen och det leder naturligt till en viktigt fråga. Hur mycket måste jag träna för att nå mitt mål? Man börjar fråga runt bland vänner ...

Av Joakim - 5 oktober 2009 20:35


Jag måste ha tränat bra och samlat på mig massa god träningskarma för idag var vädergudarna glada och lät mig springa i det bästa tänkbara höstvädret. Dagens pass var det längsta jag sprungit med vilje på träning och det var på 3 timmar, trodde det s...

Ovido - Quiz & Flashcards